آداب، رسوم و فرهنگ مازندران

آشنایی با رسوم و فرهنگ مردم مازندران

جاذبه‌های گردشگری مازندران

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری مازندران

غذاهای محلی و سنتی مازندران

آشنایی با طرز تهیه غذاهای مازندرانی

شهرهای استان مازندران

آشنایی با شهرهای زیبای استان مازندران

سوغات و صنایع دستی مازندران

آشنایی با سوغاتی‌ها و صنایع دستی مازندران

بازارها و مراکزخرید مازندران

آشنایی با بازارها و مراکزخرید مازندران

مشاهیر و نام‌آوران مازندران

آشنایی با مشاهیر، مفاخر و نام‌آوران مازندران

زبان و گویش مردم مازندران

آشنایی با زبان و گویش دلنشین مازندرانی

سرگرمی‌های بومی مازندران

آشنایی با سرگرمی‌های بومی و محلی مازندران

لباس‌های محلی و سنتی مازندران

آشنایی با لباس‌های بومی و سنتی مازندران

اسامی و نام‌های مازندرانی

آشنایی با اسامی و نام‌های اصیل مازندران

ضرب المثل‌های بومی مازندرانی

آشنایی با ضرب‌المثل‌های بومی مازندرانی

حیاط وحش استان مازندران

آشنایی با حیات‌وحش زیبای استان مازندران

ساز و موسیقی محلی مازندران

آشنایی با موسیقی اصیل و فاخر مازندرانی

مراکز و ادارات دولتی مازندران

آدرس و شماره تلفن‌های ضروری

خبرنامه استان مازندران

سرخط جدیدترین اخبار مازندران

منابع

منابع تصاویر و مطالبی که به صورت بازنشر جهت ارتقای سطح دانش و اطلاعات عمومی بصورت رایگان قرار داده شده اند

قوانین

مجموعه ضوابط و قوانین استفاده کاربران و مخاطبان محترم

بازی‌های بومی محلی مازندران

« مازندران‌گردی »

بازی‌های بومی و محلی استان مازندران دارای قدمت و بااصالت هستند. بازی‌هایی که سبب شادی و شادمانی اهالی استان و شهرهای مازندران می‌شوند. در ادامه به شرح برخی از این بازی‌ها می‌پردازیم:

.

چیلک مارکا

در این بازی بازیکنان در ابتدا به دو گروه تقسیم می‌شوند. برای انجام این بازی به یک‌ تکه چوب کوچک (چیلک) و یک‌ تکه چوب بزرگ (مارکا) نیاز است. سپس گودالی کوچک کنده و چوب چیلک یا همان چوب کوچک را روی گودال قرار می‌دهند و با چوب مارکا یعنی چوب بزرگ زیر آن می‌زنند. چوب هر یکی از بازیکنان این بازی مسافت طولانی‌تری را طی کند، آن تیم برنده این بازی شناخته می‌شود. بازنده باید به برنده کولی بدهد.

.

آغوزکا یا گردوبازی

در بازی آغوزکا وسیله اصلی برای انجام بازی گردو است. گردو‌ها را دوبه‌دو روی‌ هم قرار می‌دهند. سپس با یک گردوی بزرگ‌تر که به آن کُل یا تیره می‌گویند به سمت این گردوها پرتاب می‌کنند. اگر این گردوها با گردوی کل یا تیره یک بازیکن بریزد، فعلا برنده بازی این بازیکن است. در ادامه باید بازیکنان دیگر سعی کنند که با گردوی خود به گردوی کل یا تیره نفر اول زده تا برنده این بازی شوند. اگر کسی نتواند که به‌کل یا تیره نفر اول بزند، نفر اول صاحب همه گردوها می‌شود.

.

ریسمان‌بازی

رسیمان بازی یکی از بازی‌های هیجان‌انگیز استان مازندران به شمار می‌رود. این بازی در واقع بازی و نمایش سنتی است. این نمایش معمولا در مراسم‌ عروسی انجام می‌شود. در ریسمان‌بازی یک نفر به‌عنوان بندباز که روی سر خود سینی گذاشته روی ریسمانی راه می‌رود. فرد بندباز، گاه با دوچرخه از روی طناب عبور می‌کند. نفر دیگری هم در پایین به نام شیطانک، با حرکات نمایشی و خنده‌دار مردم را سرگرم می‌کند. در پایان نمایش شیطانک در بین مردم رفته، سپس از مردم و صاحب‌خانه نیز پول یا شیرینی می‌گیرد.

.

کشتی لوچو

کشتی لوچو از دیگر بازی‌ها و مسابقات سرگرم‌کننده در استان مازندران است. این کشتی معمولا در جشن‌های عروسی، اعیاد مذهبی یا ملی یا در هنگام برداشت شالی که هنگام پایان کار و در واقع استراحت روستاییان است، انجام می‌شود. در مسابقه کشتی لوچو دو نفر از افراد ماهر و قهار در این کشتی به‌عنوان داور و ناظر بر مسابقه انتخاب می‌شوند.

قوانین مسابقه به این صورت است که ضربه‌زدن به سر حریف، گرفتن انگشتان دست، چنگ یا ضربه‌زدن به کتف و گوش خطا محسوب می‌شود. کشتی گیران دو هفته باهم مسابقه می‌دهند و در آخر هر کس که بتواند همه‌ی حریفان را شکست دهد، برنده این مسابقه می‌شود. در تمام مدت مسابقه کشتی لوچو، ساز و دهل نواخته می‌شود که  شور و هیجان بین تماشاچیان و بازیکنان را به وجود می‌آورد. جایزه برنده یک راس گاو است که اهالی آن را می‌خرند و به برنده می‌دهند.

.

منبع: یوتراوز | https://utravs.com