آداب، رسوم و فرهنگ مازندران

آشنایی با رسوم و فرهنگ مردم مازندران

جاذبه‌های گردشگری مازندران

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری مازندران

غذاهای محلی و سنتی مازندران

آشنایی با طرز تهیه غذاهای مازندرانی

شهرهای استان مازندران

آشنایی با شهرهای زیبای استان مازندران

سوغات و صنایع دستی مازندران

آشنایی با سوغاتی‌ها و صنایع دستی مازندران

بازارها و مراکزخرید مازندران

آشنایی با بازارها و مراکزخرید مازندران

مشاهیر و نام‌آوران مازندران

آشنایی با مشاهیر، مفاخر و نام‌آوران مازندران

زبان و گویش مردم مازندران

آشنایی با زبان و گویش دلنشین مازندرانی

سرگرمی‌های بومی مازندران

آشنایی با سرگرمی‌های بومی و محلی مازندران

لباس‌های محلی و سنتی مازندران

آشنایی با لباس‌های بومی و سنتی مازندران

اسامی و نام‌های مازندرانی

آشنایی با اسامی و نام‌های اصیل مازندران

ضرب المثل‌های بومی مازندرانی

آشنایی با ضرب‌المثل‌های بومی مازندرانی

حیاط وحش استان مازندران

آشنایی با حیات‌وحش زیبای استان مازندران

ساز و موسیقی محلی مازندران

آشنایی با موسیقی اصیل و فاخر مازندرانی

مراکز و ادارات دولتی مازندران

آدرس و شماره تلفن‌های ضروری

خبرنامه استان مازندران

سرخط جدیدترین اخبار مازندران

منابع

منابع تصاویر و مطالبی که به صورت بازنشر جهت ارتقای سطح دانش و اطلاعات عمومی بصورت رایگان قرار داده شده اند

قوانین

مجموعه ضوابط و قوانین استفاده کاربران و مخاطبان محترم

کشمش پلو با مرغ + طرز تهیه

« مازندران‌گردی »

مواد لازم برای ۳ نفر

  • برنج: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی
  • مرغ: یک سینه کامل
  • پیاز: ۱ عدد
  • کشمش پلویی: ۵ قاشق غذاخوری
  • پیاز داغ: ۳ قاشق غذاخوری
  • رب نارنج یا آب نارنج: ۳ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری
  • زردچوبه، نمک، فلفل: در صورت لازم
  • روغن: به میزان لازم

 

طرز تهیه

مرحله اول: مواد لازم برای طرز تهیه کشمش پلو را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه کشمش پلو مازندرانی، برنج را به مدت حداقل ۱ ساعت در مقداری آب و نمک خیس کنید. مرغ را به خوبی بشویید و به مکعب هایی با قطعات دو سانتی متری خرد کنید. پیاز را پوست بگیرید و به صورت خلالی نازک یا نگینی ریز خرد کنید. کشمش ها را در مقداری آب خیس کنید.

 

مرحله دوم: گوشت را سرخ کنید و بپزید

در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید. بعد از داغ شدن روغن، پیاز را در آن سرخ کنید. اجازه دهید پیاز ها کاملا سبک و طلایی شوند. به پیاز، زردچوبه و فلفل بزنید و تفت دهید تا طعم خام ادویه ها گرفته شود. سپس مرغ های تکه شده را به آن اضافه کنید. مرغ ها را تفت دهید تا کمی سرخ شوند. سپس روی مرغ را به اندازه ۱ تا ۲ لیوان آب جوش بریزید. بعد از جوش آمدن آب، حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید و در ظرف را روی آن قرار دهید. صبر کنید تا مرغ با حرارت ملایم بپزد. در ۱۰ دقیقه پایانی پخت، نمک را اضافه کنید.

 

مرحله سوم: برنج را (به صورت دمی) دم کنید

در این مرحله از طرز تهیه کشمش پلو مازندرانی، برنجی را که با آب و نمک خیس کرده بودید، از آب بکشید. یک قابلمه روی حرارت متوسط قرار دهید و برنج را در آن بریزید. روی برنج را آب بریزید تا حدی که به اندازه یک بند انگشت روی سطح برنج را آب بپوشاند. کمی نمک و روغن به آن اضافه کنید. صبر کنید که آب داخل قابلمه بجوشد و برنج کمی نرم شود. قسمت داخلی برنج باید کمی سفت و بخش بیرونی آن، نرم شود. آب داخل قابلمه که بخار شد، در ظرف را به همراه دم کنی روی آن بگذارید. بعد از این که داخل قابلمه بخار پیچید، حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید و اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه برنج دم بکشد.

 

مرحله چهارم: تفت دادن کشمش ها

در این مرحله از طرز تهیه کشمش پلو مازندرانی، کشمش ها را آبکش کنید و اجازه دهید آب خود را از دست بدهد. در یک تابه روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید. حرارت را روی حالت ملایم تنظیم و قبل از داغ شدن روغن، کشمش را به آن اضافه کنید. شروع به تفت دادن کشمش ها کنید. در این فاصله که روغن داغ می شود، کشمش ها را به هم بزنید. وقتی روغن داغ شد و شروع به ایجاد حباب کرد، قبل از پف کردن کشمش ها، حرارت را قطع کنید.

 

مرحله پنجم: تکه های گوشت را در روغن تفت دهید

کشمش های تفت داده شده را از تابه خارج کنید و مرغ را از سس جدا کنید. بعد از این که روغن داغ شد، پیاز داغ را به همراه تکه های مرغ پخته، در تابه تفت دهید تا کمی طلایی شوند. روی مرغ ها را رب نارنج یا آب نارنج بریزید و ۱ تا ۲ دقیقه تفت دهید و حرارت را قطع کنید.

 

مرحله ششم: کشمش پلو را سرو کنید

وقتی برنج کاملا دم کشید، مقداری از آن را با زعفران مخلوط کنید. برنج سفید را در ظرف مناسب سرو کنید و روی آن را با برنج زعفرانی تزیین کنید. مرغ های سرخ کرده به همراه رب نارنج را به همراه کشمش، روی برنج یا کناره های آن بریزید و تزیین کنید.

.

طرز تهیه کشمش پلو مازندرانی به روش آبکش کردن

اگر می خواهید برنج را آبکش کنید، یک قابلمه را تا دو برابر حجم برنج، آب کنید و بجوشانید. کمی نمک اضافه کنید. برنج را در آب جوش بریزید تا کمی نرم و دندان گیر شود. برنج را آبکش کنید. کف قابلمه را کمی روغن بریزید و سیب زمینی های حلقه شده یا نان نازک قرار دهید. یک لایه برنج را روی ته دیگ بریزید. یک لایه مرغ تفت داده شده با رب نارنج بریزید.

به اندازه ۱ قاشق کشمش روی مرغ بریزید. دوباره یک لایه دیگر برنج، مرغ و کشمش بریزید. همه لایه ها را به همین صورت تکرار کنید تا مواد تمام شوند. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید کشمش پلو دم بکشد. سپس همه مواد را با هم مخلوط و در ظرف مناسب همراه با انواع سالاد یا ترشی، سرو کنید.

.

فوت و فن های طرز تهیه کشمش پلو مازندرانی

– برنجی را که در طرز تهیه کشمش پلو مازندرانی استفاده می کنید، هم می توانید به صورت دمی و هم به صورت آبکش درست کنید. اگر می خواهید غذایتان ته دیگ دیگری مثل سیب زمینی یا نان داشته باشد، بهتر است آن را آبکش کنید.

– حتما قبل از قرار دادن گوشت یا مرغ روی برنج در هنگام سرو، آن را با کمی روغن دوباره تفت دهید تا کمی سرخ شود. سپس به همراه کشمش تفت داده شده روی برنج یا کناره های بریزید و کشمش پلو را تزیین کنید.

.

استفاده از سرکه در طرز تهیه کشمش پلو مازندرانی

اگر در طرز تهیه کشمش پلو مازندرانی به جای مرغ از تکه های گوشت گوسفندی استفاده می کنید، برای این که بوی زهم گوشت گرفته شود، هنگام سرخ کردن و تفت دادن، به آن یک قاشق غذاخوری سرکه اضافه کنید. اسید موجود در سرکه سفید، بالا نیست و برای گرفتن بوی انواع گوشت، گزینه بسیار مناسبی به حساب می آید.

برای سفید شدن برنج، ۱ قاشق سرکه به برنج در حال جوشیدن در آب، اضافه کنید. این کار باعث جلوگیری از شکستن و خرد شدن دانه های برنج می شود. در ضمن طعم غذا را تغییر نخواهد داد.

.

زعفران و نکات طلایی برای حفظ رنگ و عطر

از ساییدن قند یا شکر دانه درشت به همراه زعفران خودداری کنید. زعفران را به تنهایی بسایید و در یک لیوان بریزید. روی زعفران را یک تکه یخ کوچک بیندازید و در یخچال قرار دهید. حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید. سپس لیوان را خارج کنید و روی آن را کمی آب جوش بریزید.

زعفران را در مراحل پایانی به برنج اضافه کنید تا طعم و عطر آن از بین نرود.

.

نکاتی درباره سرخ کردن کشمش

– برای سرخ کردن کشمش نباید روغن زیاد داغ باشد. در صورتی هم که از کره استفاده می کنید، لازم نیست کاملا مایع باشد. همین که به دمای محیط رسیده باشد، کافی است.

– کشمش را از قبل به مدت ۳۰ دقیقه در مقداری آب خیس و سپس آبکش کنید. در یک تابه روغن بریزید و قبل از داغ شدن، کشمش های آبکش شده را به تابه اضافه کنید. کمی آن را تفت دهید و به محض داغ شدن روغن، حرارت را قطع کنید. کشمش ها فقط باید کمی تفت داده شوند. از سرخ کردن آن ها بپرهیزید.

– در صورتی که روغن داغ باشد و کشمش را اضافه کنید، کشمش ها باد می کنند و زود هم می سوزند.

– اگر می خواهید عطر کشمش تان خاص و عطر آن متفاوت باشد، به جای آب، آن ها را در گلاب خیس کنید.

– در کنار کشمش، می توانید زرشک هم سرخ کنید و روی کشمش پلو بریزید.

.

نکاتی درباره چاشنی در طرز تهیه کشمش پلو مازندرانی

در طرز تهیه کشمش پلو مازندرانی از رب نارنج یا رب انار برای طعم دهی بیشتر به مرغ یا گوشت (در مراحل پایانی پخت) استفاده می شود. اگر رب نارنج در دسترس نداشتید می توانید از آب نارنج استفاده کنید.

.

منبع: مجله افق کوروش | https://blog.okcs.com